• "Nederlander wilt niet mobiel bankieren"


    22 May 2008

    Ondanks de ontspannen houding van Nederlanders ten opzichte van nationale, financiële en persoonlijke veiligheid, zij zich toch grote zorgen maken over identiteitsdiefstal via toegang tot of misbruik van persoonlijke informatie.

    Mobiel bankieren komt ook naar voren als bron van zorg, bijna tweederde van de Nederlandse consumenten vindt een mobiele telefoon geen optie voor bankzaken of online winkelen. Dat blijkt uit de resultaten van het Unisys Security Indez onderzoek.

    Met een resultaat van 94 punten op een schaal van 0 tot 300 punten kan geconcludeerd worden dat Nederlanders zich in het algemeen weinig zorgen maken over veiligheid, met uitzondering van identiteitsdiefstal, creditcardfraude en online bankieren.

    Nederlanders zijn het meest bezorgd over onbevoegd toegang tot of misbruik van persoonlijke informatie. Slechts 14 procent is niet bezorgd, terwijl 38 procent zeer tot extreem bezorgd is. De grootste bezorgdheid leeft onder volwassenen van 45 jaar en ouder. Bijna eenderde (31 procent) van de Nederlandse volwassenen geeft aan zich zeer tot extreem veel zorgen te maken over misbruik van credit- en debitcardinformatie. Het aantal mensen dat zich hier geen zorgen over maakt is ten opzichte van vorig jaar gegroeid van 16 procent tot 28 procent.

    Mobiel bankieren

    Op de vraag of de mobiele telefoon gebruikt wordt om rekeningen te betalen, banktransacties uit te voeren of online te winkelen, geeft 73 procent van de Nederlanders aan dat zij niet overwegen om met de mobiele telefoon betalingstransacties uit te voeren. Aan de andere kant geeft 10 procent aan wel al via de mobiele telefoon betalingen te verrichten, een kwart hiervan is tussen de 18 en 24 jaar.

    Volwassenen in Nederland zijn niet overtuigd van de veiligheid die mobiele telefoons en PDA's bieden wanneer bij online financiële transacties. Slechts 4 procent geeft aan erin te geloven dat mobiele apparaten zeer veilig zijn. Van de ondervraagden tussen de 18 en 24 jaar zegt 61 procent mobiele telefoons enigszins tot zeer veilig te vinden voor online transacties, dit in vergelijking met 19 procent in de groep volwassenen ouder dan 55 jaar.

    Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) vindt dat banken de beste veiligheid bieden voor mobiele transacties, slechts 3 procent denkt dat telecomproviders de beste veiligheid bieden.

    Het onderzoek wordt twee keer per jaar wereldwijd uitgevoerd, onder meer hier in Nederland.

    Bron: Emerce

Voeg een beoordeling / Reactie toe