• Consument heeft begrip voor prijsstijging mobiel internet


    23 August 2011
    Volgens Hi hebben jongeren begrip voor de prijsstijging van mobiel internet omdat providers de teruglopende inkomsten van mobiel bellen en sms’en moeten compenseren. Foto: ANP Dat blijkt uit onderzoek (pdf) dat Hi heeft laten uitvoeren door MARE Research. De onderzoekers zijn samen met verkopers uit Hi-winkels in gesprek gegaan met 71 jongeren. Volgens het onderzoek is de eerste reactie van jongeren negatief als ze horen van de prijsstijging. Veel jongeren zouden niet eens doorhebben dat er op korte termijn meer betaald moet worden voor mobiel internet. Zowel KPN (en Hi) als Vodafone hebben nieuwe abonnementen aangekondigd waarbij onbeperkt mobiel internet verleden tijd is en gemiddeld per MB meer betaald moet gaan worden. Bij T-Mobile gaat de prijs van mobiel internet ook omhoog, maar onbeperkt internet blijft mogelijk. Gebruik “Naarmate jongeren erover nadenken, realiseren ze zich dat ze steeds minder bellen en sms’en, vaak bundels verlagen/stopzetten en meer gebruik zijn gaan maken van internetdiensten als Skype, Viber, WhatsApp en Ping”, zo is te lezen in het onderzoek. De ondervraagden zouden volgens Hi begrijpen dat hierdoor de inkomsten van providers flink gedaald zijn. “Tijdens de discussie tonen jongeren uiteindelijk begrip voor het feit dat providers meer geld moeten vragen voor databundels.” Hi heeft ook laten onderzoeken (pdf) welke diensten jongeren vooral gebruiken en hoeveel MB deze diensten kosten. Daar heerst namelijk grote onduidelijkheid over bij klanten van Hi. KPN en Vodafone hebben al een online dienst aangekondigd waarmee gemakkelijk het maandelijkse verbruik kan worden berekend. Sociale media De onderzoeken werden uitgevoerd omdat de prijsstijging volgens Hi leeft onder consumenten, dat heeft de provider gezien aan reacties op sociale media. De provider heeft echter niet gevraagd naar meningen over het aantal belminuten en sms’jes dat in bundels zit en de prijs daarvan. Op internet is daar de afgelopen weken kritiek op geuit omdat veel data bij KPN en Hi gepaard gaat met veel sms’jes en minuten. Bovendien vinden sommige consumenten dat de prijs van minuten en sms’jes omlaag moet om het gebruik te stimuleren. Bron: Nu.nl

Voeg een beoordeling / Reactie toe