• Meer concurrentie dankzij sterke groei mobiel internet


    06 January 2009

    De mobiele operators richten zich dit jaar, bijna zonder uitzondering, op mobiel breedband. De markt zet een groeispurt in en de stevige competitie op dit gebied maakt dat de telecomspelers de consument lokt met lage prijzen om een stevig marktaandeel te verkrijgen.

    Dat stelt Strand Consult in de voorspellingen die het consultancybureau geeft voor 2009. Mobiele operators die in de markt willen blijven met de sterke competitie en de lage prijzen zijn genoodzaakt om een streng kostenbeleid te voeren en zichzelf te blijven vernieuwen.

    De financiële recessie maakt de consument prijsbewust, stelt het consultancybureau. Bedrijven die producten aanbieden tegen een goede prijs zijn succesvol. Concurrenten die een duurder product aanbieden zonder zich daarmee te onderscheiden van andere telecomspelers gaan een moeilijk jaar tegemoet. Mobiele operatoren zullen het gedrag van de prijsbewuste klant vooral merken bij de consumenten die overstappen van een vaste lijn naar een mobiele verbinding.

    Goedkoop of innovatief

    De markt van mobiele telefoons zal verdeeld zijn in de goedkope basisapparaten en de innovatieve producten met een slim design. Bijna alle verkopen van mobiele telefoons zijn vandaag de dag een vervanging voor een ouder model. Consumenten kiezen of voor een goedkoop model met de functies die ze echt nodig hebben, of voor een designproduct met een hoog statuswaarde. De markt tussen deze twee voorbeelden in zal gelimiteerd zijn in zijn mogelijkheden.

    In landen waar de mobiele breedbandpenetratie boven de vijftien procent ligt, kampen DSL-providers met klanten die een mobiele breedbandaansluiting verkiezen boven een DSL-aansluiting.

    MVNO's

    Mobiele operatoren stellen alles in het werk om extra capaciteit te kopen en de mobiele breedbandnetwerken uit te breiden. Andere investeringen worden tot een minimum beperkt. Onder meer investeringen die het bereik moeten verbeteren, worden op een lager pitje gesteld en hebben komend jaar geen prioriteit.

    De markt voor mobiele virtuele netwerk operators zal blijven groeien in 2009, vooral in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Er zullen nieuwe types MVNO's ontstaan die gebaseerd zijn op data, enkelen hiervan ontstaan uit de IT-industrie. Sommigen van deze MVNO's worden ingericht als mobiele internet service provider en anderen richten zich op het leveren van datadiensten.
     
    Technologieën, winnaars en verliezers

    De aandacht zal komend jaar uitgaan naar een groot aantal technologieën waaronder DSL, FttH (fibre to the Home), Wimax, UWB en DVB-H. Over FttH is Strand Consult sceptisch. De vraag is nog maar of de fibre-providers genoeg klanten kunnen aantrekken om de hoge investeringen eruit te halen.

    GSM, UMTS en LTE zijn de technologieën die het beter zullen doen. De ontwikkeling die is ingezet met de introductie van 3G en UMTS zal zich snel blijven ontwikkelen. Consumenten zullen laptops met ingebouwd mobiel breedband op grote schaal omarmen. Veel CDMA-operators zullen overstappen naar GSM/ UMTS.

    Naast de andere voorspellingen die het consultancybureau geeft, onder meer over de grotere rol die weggelegd is voor (betaalde) mobiele diensten, is terug te lezen op de site van Strand Consult. Ook de eerdere jaarvoorspellingen zijn hier terug te vinden.

    Bron: Emerce.nl

Voeg een beoordeling / Reactie toe