U bent nu hier: Home » HSDPA Nieuws
  • KPN Mobiel internet naar max. 14,4 Mbit/s


    16 December 2009

    KPN gaat de snelheid van zijn mobiele HSDPA-netwerk opvoeren tot een downloadsnelheid van maximaal 14,4 Mbit/s. Het netwerk wordt eerst opgewaardeerd op drukke plaatsen als Schiphol en in grote steden. Over ongeveer een jaar is de nieuwe snelheid beschikbaar voor circa 80 procent van de Nederlandse bevolking.

    De maximale downloadsnelheid wordt verdubbeld van 7,2 Mbit/s naar 14,4 Mbit/s. Ook de maximale uploadsnelheid wordt verhoogd, van 1,4 Mbit/s naar 2 Mbit/s. Klanten met mobiel internet van KPN kunnen hierdoor nog sneller e-mailen en internetten, waar en wanneer zij willen. De maximale snelheid is afhankelijk van het aantal gebruikers op het netwerk en de hardware die wordt gebruikt.

    Hiermee biedt KPN, die een jaar geleden begon  aan de uitrol van HSDPA 7.2, een hogere snelheid dan de concurrentie. In januari startte Vodafone met een snelheidsverhoging naar maximaal 7.2 down en 1.4 Mbps up. Een maand later gevolgd door T-Mobile die de upload zelfs naar 2.0 Mbit/s verhoogde.

    Tegenover Telecompaper meldt KPN het volgende: ‘Verwacht wordt dat mobiel met deze en toekomstige, nog hogere, bandbreedtes een prima en in sommige gevallen zelfs beter alternatief zal zijn voor vaste verbindingen, bijvoorbeeld in landelijke gebieden.’     

    Bron: Telecompaper.com

  • Mobiel Internet groeit 30% bij T-Mobile


    11 August 2009

    De Europese omzet uit mobiel internet, onder meer via de iPhone, groeide bij T-Mobile met 30 procent in een jaar tot 455 miljoen euro. Dat is nog geen tiende van de totale omzet die het bedrijf in Europa realiseert.

    Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Deutsche Telekom vanochtend presenteerde.

    Twee jaar geleden inde het bedrijf per een klant maandelijks 1,20 euro aan mobiel dataverkeer. Een jaar geleden was dat 1,50 euro en in het net afgesloten kwartaal was dat 1,90 euro. De groei lijkt iets te versnellen.

    Nederlandse klanten brengen T-Mobile iets meer omzet per maand met, volgens calculaties van Emerce, 2,29 euro per maand. Een Nederlander betaalt T-Mobile gemiddeld 24 euro per maand.

    T-Mobile Nederland boekte een totaalomzet van 465 miljoen euro, een toename van 4 procent in een jaar. Echter, wanneer louter naar de omzet uit bellen, sms’en en internetten wordt gekeken daalde de omzet in een jaar van 403 miljoen naar 387 miljoen euro. Een kwart van de omzet is afkomstig uit sms en mobiel internet (ook wel: non voice).

    Zie hier de financiële specificaties van de Nederlandse markt.

    Nederland en Engeland noteerden als enige in het mobiele concern een daling van het aantal gebelde minuten. In Engeland was die daling 6,1 procent en in Nederland 8,9 procent.

    Het aantal Nederlandse klanten steeg afgelopen drie maanden met 188.000 tot 5,4 miljoen. In heel Europa heeft T-Mobile 116 miljoen klanten. Met de Amerikanen erbij staat de klantenteller op 150 miljoen.

    T-Mobile Europa boekte een kwartaalomzet van 5,5 miljard euro. De mobiele tak van Deutsche Telekom is verantwoordelijk voor 58 procent van de verkopen van het moederbedrijf. Het bedrijf is ook aanbieder van ADSL en vaste telefonie en biedt zakelijke IT-diensten.

    De nettowinst van het concern steeg afgelopen jaar met 32 procent tot 521 miljoen euro.

    Bron: Emerce.nl

  • "Mobiel internet wordt als duur ervaren"


    14 April 2009

    "Mobiel internet wordt als duur ervaren", dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Ruigrok Netpanel in samenwerking met The Next Web Conference.

    Momenteel heeft 49% van de Nederlanders toegang tot het internet via zijn of haar mobiele telefoon en 11% denkt dat ze binnen het komende jaar (zeer) waarschijnlijk een toestel met mobiel internet toegang zullen hebben.

    Het gebruik van mobiel internet in Nederland valt echter nog wat tegen. De voornaamste reden daarvoor zijn de hoge kosten en de (nog steeds) ietwat beperkte behoefte aan internetten via een mobiele telefoon.

    Diegenen die wel mobiel internetten doen dat vooral voor het bekijken van (privé)mail, nieuws, het zoeken van informatie en het bekijken van de weersvoorspellingen.

    Het complete onderzoek "De status van de online consument anno 2009" wordt deze week gepresenteerd op The Next Web Conference. Het doel van het onderzoek is vaststellen wat de online Nederlander doet, hoe men zich online sociaal gedraagt en welke issues men ervaart.

    Bron: Dutchcowboys.nl