U bent nu hier: Home » HSDPA Nieuws
  • Uitslag onderzoek mobiel internet op gsm


    17 October 2008
    Beste deelnemer aan het internet-op-je-mobiel onderzoek,

    In september heeft u meegedaan aan onderzoek onder gebruikers van internet op de mobiele telefoon. Een deel van u heeft al vaker een dergelijke vragenlijst beantwoord, maar er zijn deze keer ook veel nieuwelingen bijgekomen, die nog niet zo lang gebruik maken van internet op de mobiel.

    Nieuwsgierigheid blijkt een belangrijke drijfveer om met internet op de mobiel te beginnen. De ervaringen van vrienden, familie en kennissen wekken eveneens interesse. De aanschaf van een nieuw toestel is vaak de directe aanleiding om het eens uit te proberen, al dan niet in combinatie met een gratis-gebruik actie. De eerste indruk van internet op de mobiel is meestal positief ('altijd beschikbaar', 'dat je op elke site kunt komen', 'de actualiteit', 'handig in gebruik', 'snelheid ervan', 'had verwacht dat het veel trager zou zijn'), al zijn er ook kanttekeningen ('de rekening', 'dat niet alle sites handig zijn (te groot)', 'soms langzaam').

    Een belangrijk thema van de vragenlijst is deze keer geweest hoe u aankijkt tegen het gebruik van internet op de mobiel in het buitenland. De meesten van u zijn het afgelopen jaar weleens over de grens geweest en bijna de helft was in enige mate van plan om ook dan internet op de mobiel te blijven gebruiken. Vooral de intensieve gebruikers checken tevoren even of het in het betreffende land wel kan, bij welke provider en wat de kosten zijn. De andere helft heeft niet zo bij de mogelijkheid stilgestaan om ook in een ander land internet op de mobiel te gebruiken, heeft daar geen behoefte aan of verwacht dat dat te duur zou worden.

    Uiteindelijk heeft eveneens bijna de helft internet op de mobiel ook daadwerkelijk in het buitenland gebruikt. Opvallend is wel dat dat niet persé dezelfde mensen zijn die het tevoren ook van plan waren: sommigen zijn het wel echt van plan maar doen het toch niet, of andersom. De tevredenheid is over het algemeen vrij hoog, al zijn er wel verschillen per land (bv. in België lijkt de werking wat onder het gemiddelde, in Frankrijk de dekking). Wat de meest interessante toepassingen zijn is wel duidelijk. Twee springen eruit: email checken en de weersvoorspellingen.

    Belangrijkste punt van zorg, voorzover het gebruik in het buitenland betreft, zijn de kosten. Hoewel het bedrag op de rekening voor een grote groep conform verwachting is of zelfs meevalt, is de huiver voor hoge kosten groot. Een dagkaartje voor onbeperkt gebruik in bepaalde landen zou misschien een deel van de bezorgdheid kunnen wegnemen. Die interesse is er, zo blijkt uit uw antwoorden. Momenteel wordt de haalbaarheid hiervan bekeken.

    Verder zijn nog vele andere onderwerpen aan bod gekomen, teveel om hier overal op in te kunnen gaan.

    Bron: Mobiel Internet Team KPN
  • Mobiel internet populairst op Nokia


    08 October 2008

    's-Hertogenbosch - 18 september 2008. Mobiel internet wordt wekelijks gebruikt door ongeveer 850.000 Nederlanders. Binnen de groep die gebruik maakt van mobiel internet, gebruikt 19% het zelfs dagelijks. Dat blijkt uit een onderzoek van online onderzoeksbureau Multiscope onder haar media, mobiel & gaming panel waaraan ruim 19.000 personen meewerkten. Uit eerder onderzoek in samenwerking met OMI bleek dat 1,6 miljoen Nederlanders maandelijks gebruik maken van mobiel internet.

    Meerderheid mobieltjes geschikt voor internet

    De meerderheid van de ondervraagden zegt een mobiele telefoon te hebben die geschikt is voor mobiel internet (54%). Ongeveer 20% van deze groep maakt ook daadwerkelijk gebruik van mobiel internet. De meeste gebruikers van mobiel internet hebben gekozen voor een onbeperkte databundel (58%). Hierdoor zijn de kosten vooraf helder en rekent men niet af naar gebruik. E-mail op de mobiel blijkt niet erg populair. Minder dan 10% van de mobiele internetters zegt het te gebruiken.

    Merken en toestellen

    Van de groep die dagelijks gebruik maakt van mobiel internet, de spreekwoordelijke mobiele voorhoede, ziet u in de volgende tabel een top 10 van de toestelmerken die men gebruikt om het mobiele internet op te gaan:

    Voor gebruikers die meer dan 50 euro per maand betalen aan abonnements- en verbruikskosten blijkt de Nokia N95 het meest gebruikte toestel te zijn.

    Media, mobiel & gaming panel

    Media, mobiel & gaming groeien steeds meer naar elkaar toe. Multiscope speelt hier voor haar opdrachtgevers op in met hét media, mobiel & gaming panel van Nederland. Een panel met daarin meer dan 20.000 leden waarbinnen selecties gemaakt kunnen worden op meer dan 30 achtergrondkenmerken en vele aanbieders en merken. Bijna 3.000 respondenten uit dit panel hebben bovendien toestemming gegeven voor het beantwoorden van onderzoeksvragen via hun mobiele telefoon. Mobiel marktonderzoek is uitermate geschikt voor live feedback.

    Bron: Multiscope

  • Mobiel Internet op de Laptop achtergrondartikel


    17 September 2008

    Operators ´vallen over elkaar heen´ met mobiele data-aanbiedingen voor de laptop. In de afgelopen weken hebben zowel KPN, Vodafone als T-Mobile nieuwe of aangepaste tariefplannen gelanceerd voor hun mobiele dataproducten voor de laptopgebruiker. Mobiele data breekt door en de operators kunnen met deze nieuwe markt een deel van de terugloop van inkomsten uit spraak, MTA en roaming compenseren. Uit Telecompaper’s kwartaalrapportage (zie Dutch Mobile Q2 2008 report) blijkt dat de groei van Nederlandse mobiele operators voornamelijk voortkomt uit de sterke groei van niet-spraak gerelateerde omzet. Ook ziet Telecompaper uit zowel de fysieke als online promoties dat er een grote toename is van aanbiedingen waarbij een laptop of mini-laptop word aangeboden in combinatie met een data-abonnement.

    Vodafone is de laatste van de drie netwerk operators die met een vernieuwd aanbod kwam. Naast een aantal kleine aanpassingen in bestaande pakketten (die elk een beperkte downloadlimiet hebben) komt Vodafone met drie nieuwe pakketten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. De pakketen hebben de zelfde namen als het huidige aanbod – Standaard, Plus en Super – wat tot verwarring kan leiden. De prijzen (inclusief btw) van de nieuwe pakketten zijn: Vodafone Standaard voor 19,95 euro (gelijk aan bestaand), Vodafone Plus voor 34,95 euro (is 5 euro duurder) en Vodafone Super voor 49,95 euro (is 10 euro duurder). Een belangrijk verschil in deze nieuwe flat-fee tarieven is dat de download-snelheden lager liggen (respectievelijk 0,768 Mbps, 1,5 Mbps en 2 Mbps in plaats van 3,6 Mbps). Ook hoeft de gebruiker van de nieuwe abonnementen niet te betalen na het passeren van de bundelgrens (van 400 MB, 1GB en 2,5GB) maar in plaats daarvan wordt bij alle abonnementen de snelheden teruggebracht naar 128 Kbps download en 64 Kbps upload. T-Mobile was tot nu toe de enige mobiele operator die ook de downloadsnelheid terugbracht brengen bij overschrijding van de gekozen pakketlimiet. Blijkbaar een goed voorbeeld, vond Vodafone. Interessant is dat de Vodafone-abonnee meer gestraft wordt in download-snelheid dan de T-Mobile-klant (namelijk 128 Kbps in plaats van 384 Kbps).

    KPN heeft ook pakketten met verschillende snelheidsmogelijkheden, waarbij zakelijke klanten uit veel hogere snelheden kunnen kiezen (1,5 of 3,6 Mbps). KPN maakte bekend dat de downloadsnelheid van mobiel internetten vanaf eind oktober verdubbeld wordt, van 3,6 Mbps naar 7,2 Mbps. Dit geldt specifiek voor zakelijk klanten. KPN is hiermee de eerste operator die een download-snelheid van 7,2 Mbps aanbiedt in combinatie met een upload-snelheid van 1,4 Mbps. Verwacht word dat de andere zullen volgen. Naast deze verhoging biedt KPN het zakelijk Bundel Start-pakket van 19,95 euro (excl. btw) met 400 MB in plaatst van 250MB. Dat KPN zich niet alleen op zakelijke klanten richt, blijkt uit de recente introductie van drie abonnementen voor het jongerenmerk Hi. Het gaat om drie abonnementen voor mobiel internet op de laptop die maandelijks opzegbaar zijn: 'Soms Online' (22,95 euro) met 400 Mbps, 'Regelmatig Online' (37,95 euro) met 1GB en ‘Vaak Online’ met 4GB (69,95 euro).

    T-Mobile gaf enkele weken geleden het startsein voor veranderingen in het mobiel internet-aanbod. T-Mobile’s nieuwe aanbod met hogere snelheden en verlaagde prijzen, sinds 1 september geactiveerd, bestaat uit drie pakketen (zowel voor consumenten als voor zakelijke klanten): Laptop Economy voor 19,95 euro, Laptop Business voor 34,95 euro en Laptop Executive voor 59,95 euro. Waarbij elk pakket een hogere download-snelheid heeft. Laptop Executive heeft de hoogste download-snelheid van 3,6 Mbps en een upload-snelheid van 1,4 Mbps. Bij overschrijding van 250 MB (Laptop Economy) en 1GB (Laptop Business) aan data, valt de snelheid terug naar 384Kbps down- en 64 Kbps upload, bij Laptop Executive geldt onbeperkt internetten in Nederland (fair use policy onbekend). Daarnaast introduceerde T-Mobile de prepaid-mogelijkheid, waarbij het modem 99,90 euro kost en verkrijgbaar is bij de MediaMarkt, Phonehouse en de 80 T-Mobile-winkels. Laptop PrePaid kost 1 euro per MB waarbij maximaal 7,00 euro per dag gerekend wordt.

    Naar aanleiding van deze aanpassingen door de marktspelers is het niet verwonderlijk dat er steeds meer promoties plaatsvinden, door zowel fysieke winkels als Mediamarkt, BCC en BelCompany, als door webwinkels. Steeds vaker wordt er een mini-laptop of gewone laptop aangeboden in combinatie met USB-modem en mobile data-abonnement. Het meest aangeboden data-abonnement is van T-Mobile of KPN. Uit de laatst verschenen promotie-analyse van Telecompaper komt naar voren dat het aanbieden van een USB-modem in combinatie met een mobile data-abonnement het meest gepromote toestel is.

    Telecompaper verwacht dat de vraag naar mobiele data op de laptop steeds meer gaat toenemen. Met instapprijzen voor mobiel internet onder de twintig euro, gecombineerd met de mogelijkheid van mobiliteit, wordt dit soort pakketten zelfs interessant als alternatief voor vaste internetverbindingen . Toch zal er eerst een betere dekking en snelheidservaring van mobiel internet moeten plaatsvinden wil het een echte concurrent worden.

    Bron: Telecompaper